
Wat is beter: een elektrische fiets met midden- of achterwielmotor?
Afhankelijk van het merk en model is je elektrische fiets uitgerust met een middenmotor of achterwielmotor. Wat is nu de beste optie?
Elektrische fietsen met middenmotor
Zoals de naam al doet vermoeden, zit bij deze e-bikes de motor in het midden van de fiets, bij de trapas (waar de pedalen zich bevinden). Meestal is de motor geïntegreerd in het frame.
De motor drijft een ketting of riem aan om de kracht over te zetten op het achterwiel. Wanneer je trapt, start de elektrische ondersteuning. Dit resulteert in een zeer natuurlijk rijgevoel.
Het vermogen past zich automatisch aan. In een lage versnelling krijg je meer kracht, in een hogere versnelling werkt de middenmotor energiezuiniger. Hierdoor is hij ideaal voor lange afstanden en heuvelachtig terrein.
Nog een voordeel is de gewichtsverdeling. Doordat de motor laag en centraal geplaatst is, voelt de fiets stabieler.

Elektrische fietsen met achterwielmotor
Bij elektrische fietsen met een achterwielmotor is de motor ingebouwd in de achternaaf. Hij drijft het wiel direct aan.
Hierdoor geniet je van een snelle acceleratie. De motor zorgt voor een ‘duwtje in de rug’, waardoor de fiets vlot optrekt. Dat is vooral handig in de stad, waar je te maken krijgt met veel stop-start momenten.
De motor werkt onafhankelijk van de versnellingen. Hierdoor is er efficiëntieverlies bij lage snelheden. Daarnaast maakt het extra gewicht aan de achterkant deze e-bikes minder wendbaar.

Een vergelijking
Middenmotor | Achterwielmotor | |
---|---|---|
Rijgevoel | Natuurlijke en soepele trapondersteuning | Duwend effect van achteren |
Acceleratie | Geleidelijk en gecontroleerd | Snelle acceleratie |
Prijs | Duurder | Goedkoper |
Heuvels en lange afstanden | Zeer geschikt dankzij efficiënte krachtoverbrenging via versnellingen | Minder geschikt, moet harder werken op hellingen |
Stadsverkeer en korte ritten | Goed, maar soms overkill voor korte afstanden | Zeer geschikt voor stadsverkeer en korte ritten |
Gewicht en balans | Gelijkmatige gewichtsverdeling | Meer gewicht op het achterwiel |
Onderhoud | Meer slijtage aan ketting en tandwielen, regelmatiger onderhoud nodig | Minder slijtage aan ketting en tandwielen, minder onderhoud nodig |
Reparatie | Complexer en duurder | Eenvoudiger |
Geluid | Kan iets luider zijn | Over het algemeen stiller |
Beste voor… | Sportief fietsen, heuvels, lange afstanden en optimale prestaties | Budgetvriendelijk, stadsgebruik en korte ritten |